tirsdag 12. januar 2010

Campingliv i 25 minus

Tilfeldighetene ville ha det til at vinteren i campingvogn også skulle bli den vinteren med den kaldeste januar måned som undertegnede kan huske.

Jeg må innrømme at jeg lurer på om jeg hadde revurdert hele byggeprosjektet, dersom noen hadde fortalt meg i april 2009 at ikke bare skulle jeg tilbringe hele vinteren i campingvogn, men jeg skulle også være i campingvogna på dager og netter med under 20 kuldegrader! Derfor var det kanskje like greit at jeg på våren i fjor hadde store forhåpninger om at jeg allerede i desember skulle ha flyttet inn i det nye huset.

Det skal riktignok sies at jeg i april i fjor hadde lite greie på campingvogner. Jeg var for eksempel ikke klar over at det fantes bedre isolerte vintervogner med vannbåren varme, slik som den Bjølseth 540 Deluxe-vogna som vi (heldigvis...) endte opp med å kjøpe.

Og vi har faktisk nesten ikke fryst i løpet av de siste par månedene (må nesten trekke fra to uker i juleperiode da vi kunne søke tilflukt hos undertegnedes foreldre i Mjøstraktene – deilig med et par uker campingfri; det må innrømmes) vi har bodd her.

Men trekken fra gulvet og fra under enkelte av skapene har vært særdeles merkbare, når det har vært et tosifret antall minusgrader på gradestokken. Følgene var blant annet svært kalde føtter (før svigermor donerte et teppe til midtgangen til oss), og at vannet i koppen til gårdshunden vår frosset i løpet av natta! Men vi har da overlevd det som forhåpentligvis har vært vinterens lengste kuldeperiode.

Og så er det jo litt ålreit at vi om mange år fra nå kan ha litt å skryte av til barnebarn. Vi har kanskje ikke opplevd så nevneverdig mye krig, sult og dårlige tider (bortsett fra en flyktig finanskrise), men vi har bodd et drøyt halvår i campingvogn. Og ikke bare det; vi har bodd i campingvogn, mens det var mer enn 20 minus på utsiden av vogna.


Svigerfar isolerte god med snø rundt vogna, mens vi var på juleferie.



Nei, det er ikke så lett å holde det ryddig på knappe ti kvadrat. Og særlig ikke når man skal være en godt utstyrt "helårscampingturist" med både stereoanlegg, flatskjerm (liten, riktignok), PS3 og kaffemaskin...

1 kommentar:

  1. Utrolig! Dere er kjempeflinke! Lykke til med alt arbeidet fremover. Gleder meg til å se det ferdige huset!

    Håper ellers alt står bra til med ny jobb osv.

    /Karianne

    SvarSlett